Deze vraag wordt vaak gesteld op dit forum. En door de threads van vandaag te bekijken, kwam ik een andere vraag tegen over carburateurs. En de meest voorkomende carburateurvraag die we tegenkomen is deze: “Ik heb een vervangende carburateur gekocht, maar ik kan mijn motorfiets nog steeds niet goed laten lopen”. Welnu, het antwoord hier ligt in het type carburateur waarmee hij is vervangen. De meeste mensen denken dat het simpelweg vervangen van carburateurs door een aftermarket of goedkope Chinese knock-off net zo goed zal werken als de OEM-carburateur. In feite kan dit niet verder van de waarheid verwijderd zijn.
OEM/aftermarket/goedkope Chinese carburateurs zijn door de jaren heen een hot topic van discussie geweest op dit forum. Het is een bewezen feit dat OEM-carburateurs, vooral op Suzuki atv's, de juiste weg zijn. Dat komt omdat aftermarket/goedkope Chinese carburateurs extreem moeilijk correct af te stellen zijn en daardoor uiteindelijk meer problemen veroorzaken dan ze waard zijn. Maar kan een aftermarket of goedkope Chinese carburateur daadwerkelijk werken...? Welnu ja, maar hun slagingspercentage is minimaal. Maar heel weinig mensen krijgen ze daadwerkelijk goed afgesteld. Eigenlijk kan bijna iedereen die ik ben tegengekomen ze helemaal niet of slechts gedeeltelijk afstellen.
Dat komt omdat Suzuki atv's erom bekend staan dat ze kieskeurig zijn als het om carburateurs gaat. Ze zullen vaak niet goed werken op iets anders dan OEM. Waarom dat zo is, wie weet. Maar Minuni-carburateurs zijn ook specifiek voor elk model Suzuki. Ze zijn af fabriek ontworpen om met deze fabrieks-carburateurs te werken. En helaas zijn niet alle carburateurs hetzelfde. De doorgangen in een aftermarket of goedkope Chinese carburateur kunnen enigszins variëren, ook al ziet het er visueel hetzelfde uit voor het blote oog. Bovendien kunnen er verschillende kleine verschillen zijn tussen OEM en de aftermarket/Chinese carburateurs.
Uiteindelijk is het altijd het beste om uw originele OEM-carburateur opnieuw te gebruiken wanneer dat mogelijk is. Dit bespaart u hoofdpijn bij het urenlang proberen om hem correct af te stellen. Ik kan u niet vertellen hoe vaak ik talloze mensen heb zien worstelen met aftermarket/goedkope Chinese carburateurs. Het is eerlijk gezegd de moeite noch de ergernis waard. Kunnen aftermarket of goedkope Chinese carburateurs überhaupt werken...? Absoluut, maar misschien op andere merken en modellen van atv's die geen Suzuki's zijn.
Gebruik dus, indien mogelijk, uw OEM-carburateur. Gooi hem niet in een doos omdat hij kieskeurig is, of het is gewoon gemakkelijker om hem gewoon te vervangen dan hem schoon te maken en te reviseren. Geloof me, je verspilt alleen maar geld en nodigt een enorme hoofdpijn uit om hem perfect af te stellen. De beste gok hier is om altijd de OEM-carburateur grondig te laten reinigen en vervolgens te reviseren wanneer dat mogelijk is in plaats van hem te vervangen.
En de beste reinigingsmethode voor een carburateur is ultrasoon reinigen. Ga dus met deze techniek aan de slag wanneer dat mogelijk is, omdat deze het beste reinigt. Maar voor degenen onder u die hun eigen carburateur willen aanpakken, maar geen ultrasone reiniger hebben of geen geld hebben om hem in het buitenland ultrasoon te laten reinigen. Welnu, er is een alternatieve methode met citroensap. Ja, je leest het goed, ik schreef citroensap. Ik zal aan het einde van dit bericht een link plaatsen voor degenen onder u die dit zelfgemaakte carburateurmengsel willen proberen.
Nu, tot slot, een carburateurrevisie. In deze stap maakt een goede kwaliteit carburateurrevisieset het verschil. Dus bezuinig niet op dit gebied. Het kopen van goedkope kits zal vaak na verloop van tijd problemen veroorzaken en u ofwel in de kou laten staan, of dat u de carburateur vaak moet verwijderen om de schuldige te vinden. En dat wil niemand. Dus voor kits raad ik ten zeerste “Shindy” carburateurkits aan. Dat of OEM-revisiekits zouden ook een goede keuze zijn. Je betaalt uiteindelijk iets meer, maar het is het zeker waard. De goede oude zin “je krijgt waar je voor betaalt” is hier echt van toepassing.
Dus dat is wat je kunt verwachten bij het gebruik van aftermarket vs. goedkope Chinese vs. OEM. De juiste carburateur kan het verschil maken. En voor degenen onder u die het geluk hebben gehad om een aftermarket of goedkope Chinese carburateur aan het werk te krijgen. Welnu, hulde, ik applaudisseer u. Je bent een van de minderheid die het heeft kunnen laten werken. ✌🏼
OEM/aftermarket/goedkope Chinese carburateurs zijn door de jaren heen een hot topic van discussie geweest op dit forum. Het is een bewezen feit dat OEM-carburateurs, vooral op Suzuki atv's, de juiste weg zijn. Dat komt omdat aftermarket/goedkope Chinese carburateurs extreem moeilijk correct af te stellen zijn en daardoor uiteindelijk meer problemen veroorzaken dan ze waard zijn. Maar kan een aftermarket of goedkope Chinese carburateur daadwerkelijk werken...? Welnu ja, maar hun slagingspercentage is minimaal. Maar heel weinig mensen krijgen ze daadwerkelijk goed afgesteld. Eigenlijk kan bijna iedereen die ik ben tegengekomen ze helemaal niet of slechts gedeeltelijk afstellen.
Dat komt omdat Suzuki atv's erom bekend staan dat ze kieskeurig zijn als het om carburateurs gaat. Ze zullen vaak niet goed werken op iets anders dan OEM. Waarom dat zo is, wie weet. Maar Minuni-carburateurs zijn ook specifiek voor elk model Suzuki. Ze zijn af fabriek ontworpen om met deze fabrieks-carburateurs te werken. En helaas zijn niet alle carburateurs hetzelfde. De doorgangen in een aftermarket of goedkope Chinese carburateur kunnen enigszins variëren, ook al ziet het er visueel hetzelfde uit voor het blote oog. Bovendien kunnen er verschillende kleine verschillen zijn tussen OEM en de aftermarket/Chinese carburateurs.
Uiteindelijk is het altijd het beste om uw originele OEM-carburateur opnieuw te gebruiken wanneer dat mogelijk is. Dit bespaart u hoofdpijn bij het urenlang proberen om hem correct af te stellen. Ik kan u niet vertellen hoe vaak ik talloze mensen heb zien worstelen met aftermarket/goedkope Chinese carburateurs. Het is eerlijk gezegd de moeite noch de ergernis waard. Kunnen aftermarket of goedkope Chinese carburateurs überhaupt werken...? Absoluut, maar misschien op andere merken en modellen van atv's die geen Suzuki's zijn.
Gebruik dus, indien mogelijk, uw OEM-carburateur. Gooi hem niet in een doos omdat hij kieskeurig is, of het is gewoon gemakkelijker om hem gewoon te vervangen dan hem schoon te maken en te reviseren. Geloof me, je verspilt alleen maar geld en nodigt een enorme hoofdpijn uit om hem perfect af te stellen. De beste gok hier is om altijd de OEM-carburateur grondig te laten reinigen en vervolgens te reviseren wanneer dat mogelijk is in plaats van hem te vervangen.
En de beste reinigingsmethode voor een carburateur is ultrasoon reinigen. Ga dus met deze techniek aan de slag wanneer dat mogelijk is, omdat deze het beste reinigt. Maar voor degenen onder u die hun eigen carburateur willen aanpakken, maar geen ultrasone reiniger hebben of geen geld hebben om hem in het buitenland ultrasoon te laten reinigen. Welnu, er is een alternatieve methode met citroensap. Ja, je leest het goed, ik schreef citroensap. Ik zal aan het einde van dit bericht een link plaatsen voor degenen onder u die dit zelfgemaakte carburateurmengsel willen proberen.
Nu, tot slot, een carburateurrevisie. In deze stap maakt een goede kwaliteit carburateurrevisieset het verschil. Dus bezuinig niet op dit gebied. Het kopen van goedkope kits zal vaak na verloop van tijd problemen veroorzaken en u ofwel in de kou laten staan, of dat u de carburateur vaak moet verwijderen om de schuldige te vinden. En dat wil niemand. Dus voor kits raad ik ten zeerste “Shindy” carburateurkits aan. Dat of OEM-revisiekits zouden ook een goede keuze zijn. Je betaalt uiteindelijk iets meer, maar het is het zeker waard. De goede oude zin “je krijgt waar je voor betaalt” is hier echt van toepassing.
Dus dat is wat je kunt verwachten bij het gebruik van aftermarket vs. goedkope Chinese vs. OEM. De juiste carburateur kan het verschil maken. En voor degenen onder u die het geluk hebben gehad om een aftermarket of goedkope Chinese carburateur aan het werk te krijgen. Welnu, hulde, ik applaudisseer u. Je bent een van de minderheid die het heeft kunnen laten werken. ✌🏼