Suzuki ATV Forum banner

OEM vs. Aftermarket vs. Chinees (Carburateurs)

18K views 13 replies 6 participants last post by  John1960  
#1 ·
Deze vraag wordt vaak gesteld op dit forum. En door de threads van vandaag te bekijken, kwam ik een andere vraag tegen over carburateurs. En de meest voorkomende carburateurvraag die we tegenkomen is deze: “Ik heb een vervangende carburateur gekocht, maar ik kan mijn motorfiets nog steeds niet goed laten lopen”. Welnu, het antwoord hier ligt in het type carburateur waarmee hij is vervangen. De meeste mensen denken dat het simpelweg vervangen van carburateurs door een aftermarket of goedkope Chinese knock-off net zo goed zal werken als de OEM-carburateur. In feite kan dit niet verder van de waarheid verwijderd zijn.

OEM/aftermarket/goedkope Chinese carburateurs zijn door de jaren heen een hot topic van discussie geweest op dit forum. Het is een bewezen feit dat OEM-carburateurs, vooral op Suzuki atv's, de juiste weg zijn. Dat komt omdat aftermarket/goedkope Chinese carburateurs extreem moeilijk correct af te stellen zijn en daardoor uiteindelijk meer problemen veroorzaken dan ze waard zijn. Maar kan een aftermarket of goedkope Chinese carburateur daadwerkelijk werken...? Welnu ja, maar hun slagingspercentage is minimaal. Maar heel weinig mensen krijgen ze daadwerkelijk goed afgesteld. Eigenlijk kan bijna iedereen die ik ben tegengekomen ze helemaal niet of slechts gedeeltelijk afstellen.

Dat komt omdat Suzuki atv's erom bekend staan ​​dat ze kieskeurig zijn als het om carburateurs gaat. Ze zullen vaak niet goed werken op iets anders dan OEM. Waarom dat zo is, wie weet. Maar Minuni-carburateurs zijn ook specifiek voor elk model Suzuki. Ze zijn af fabriek ontworpen om met deze fabrieks-carburateurs te werken. En helaas zijn niet alle carburateurs hetzelfde. De doorgangen in een aftermarket of goedkope Chinese carburateur kunnen enigszins variëren, ook al ziet het er visueel hetzelfde uit voor het blote oog. Bovendien kunnen er verschillende kleine verschillen zijn tussen OEM en de aftermarket/Chinese carburateurs.

Uiteindelijk is het altijd het beste om uw originele OEM-carburateur opnieuw te gebruiken wanneer dat mogelijk is. Dit bespaart u hoofdpijn bij het urenlang proberen om hem correct af te stellen. Ik kan u niet vertellen hoe vaak ik talloze mensen heb zien worstelen met aftermarket/goedkope Chinese carburateurs. Het is eerlijk gezegd de moeite noch de ergernis waard. Kunnen aftermarket of goedkope Chinese carburateurs überhaupt werken...? Absoluut, maar misschien op andere merken en modellen van atv's die geen Suzuki's zijn.

Gebruik dus, indien mogelijk, uw OEM-carburateur. Gooi hem niet in een doos omdat hij kieskeurig is, of het is gewoon gemakkelijker om hem gewoon te vervangen dan hem schoon te maken en te reviseren. Geloof me, je verspilt alleen maar geld en nodigt een enorme hoofdpijn uit om hem perfect af te stellen. De beste gok hier is om altijd de OEM-carburateur grondig te laten reinigen en vervolgens te reviseren wanneer dat mogelijk is in plaats van hem te vervangen.

En de beste reinigingsmethode voor een carburateur is ultrasoon reinigen. Ga dus met deze techniek aan de slag wanneer dat mogelijk is, omdat deze het beste reinigt. Maar voor degenen onder u die hun eigen carburateur willen aanpakken, maar geen ultrasone reiniger hebben of geen geld hebben om hem in het buitenland ultrasoon te laten reinigen. Welnu, er is een alternatieve methode met citroensap. Ja, je leest het goed, ik schreef citroensap. Ik zal aan het einde van dit bericht een link plaatsen voor degenen onder u die dit zelfgemaakte carburateurmengsel willen proberen.

Nu, tot slot, een carburateurrevisie. In deze stap maakt een goede kwaliteit carburateurrevisieset het verschil. Dus bezuinig niet op dit gebied. Het kopen van goedkope kits zal vaak na verloop van tijd problemen veroorzaken en u ofwel in de kou laten staan, of dat u de carburateur vaak moet verwijderen om de schuldige te vinden. En dat wil niemand. Dus voor kits raad ik ten zeerste “Shindy” carburateurkits aan. Dat of OEM-revisiekits zouden ook een goede keuze zijn. Je betaalt uiteindelijk iets meer, maar het is het zeker waard. De goede oude zin “je krijgt waar je voor betaalt” is hier echt van toepassing.

Dus dat is wat je kunt verwachten bij het gebruik van aftermarket vs. goedkope Chinese vs. OEM. De juiste carburateur kan het verschil maken. En voor degenen onder u die het geluk hebben gehad om een ​​aftermarket of goedkope Chinese carburateur aan het werk te krijgen. Welnu, hulde, ik applaudisseer u. Je bent een van de minderheid die het heeft kunnen laten werken. ✌🏼

#2 ·
Dus deze vraag wordt vaak gesteld op dit forum. En door de threads van vandaag te bekijken, kwam ik een andere vraag tegen over carburateurs. En de meest voorkomende carburateurvraag die we tegenkomen is deze: “Ik heb een vervangende carburateur gekocht, maar ik kan mijn motorfiets nog steeds niet goed laten lopen”. Welnu, het antwoord hier ligt in het type carburateur waarmee hij is vervangen. De meeste mensen denken dat het simpelweg vervangen van carburateurs door een aftermarket of goedkope Chinese namaak net zo goed zal werken als de OEM-carburateur. In feite kan dit niet verder van de waarheid verwijderd zijn.

OEM/aftermarket/goedkope Chinese carburateurs zijn al jaren een hot topic van discussie op dit forum. Het is een bewezen feit dat OEM-carburateurs, vooral op Suzuki atv's, de juiste weg zijn. Dat komt omdat aftermarket/goedkope Chinese carburateurs extreem moeilijk goed af te stellen zijn en daarom uiteindelijk meer problemen veroorzaken dan ze waard zijn. Maar kan een aftermarket of goedkope Chinese carburateur daadwerkelijk werken..? Nou ja, maar hun succespercentage is minimaal. Maar heel weinig mensen krijgen ze echt goed afgesteld. Eigenlijk kan bijna iedereen die ik ben tegengekomen ze helemaal niet of slechts gedeeltelijk afgesteld krijgen.

Dat komt omdat Suzuki atv's erom bekend staan ​​dat ze kieskeurig zijn als het om carburateurs gaat. Ze zullen vaak niet goed werken op iets anders dan OEM. Waarom dat zo is, wie weet. Maar Minuni-carburateurs zijn ook specifiek voor elk model Suzuki. Ze zijn af fabriek ontworpen om te werken met deze fabrieks-carburateurs. En helaas zijn niet alle carburateurs hetzelfde gemaakt. De doorgangen in een aftermarket of goedkope Chinese carburateur kunnen enigszins variëren, ook al ziet het er visueel hetzelfde uit voor het blote oog. Bovendien kunnen er verschillende kleine verschillen zijn tussen OEM- en aftermarket/Chinese carburateurs.

Uiteindelijk is het altijd het beste om uw originele OEM-carburateur opnieuw te gebruiken wanneer dat mogelijk is. Dit bespaart u hoofdpijn bij het urenlang proberen om hem goed af te stellen. Ik kan u niet vertellen hoe vaak ik talloze mensen heb zien worstelen met aftermarket/goedkope Chinese carburateurs. Het is eerlijk gezegd de moeite en de ergernis niet waard. Kunnen aftermarket of goedkope Chinese carburateurs überhaupt werken..? Absoluut, maar misschien op andere merken en modellen van atv's die geen Suzuki's zijn.

Gebruik dus, indien mogelijk, uw OEM-carburateur. Gooi hem niet in een doos omdat hij kieskeurig is, of het is gewoon gemakkelijker om hem gewoon te vervangen dan hem schoon te maken en te reviseren. Geloof me, je verspilt alleen maar geld en nodigt een enorme hoofdpijn uit om hem perfect af te stellen. De beste gok hier is om altijd de OEM-carburateur grondig te laten reinigen en vervolgens te laten reviseren wanneer dat mogelijk is in plaats van hem te vervangen.

En de beste reinigingsmethode voor een carburateur is ultrasoon reinigen. Ga dus waar mogelijk met deze techniek aan de slag, want deze reinigt het beste. Maar voor degenen onder u die uw eigen carburateurreiniging willen aanpakken, maar geen ultrasone reiniger hebben of geen geld hebben om hem in het buitenland ultrasoon te laten reinigen. Welnu, er is een alternatieve methode met citroensap. Ja, je leest het goed, ik schreef citroensap. Ik zal aan het einde van dit bericht een link plaatsen voor degenen onder u die dit zelfgemaakte carburateurmengsel willen proberen.

Nu, tot slot, een carburateurrevisie. In deze stap maakt een goede kwaliteit carburateurrevisieset het verschil. Wees dus niet goedkoop op dit gebied. Het kopen van goedkope kits zal vaak na verloop van tijd problemen veroorzaken en u ofwel in de steek laten, of dat u de carburateur vaak moet trekken om de schuldige te vinden. En niemand wil dat. Dus voor kits raad ik ten zeerste “Shindy” carburateurkits aan. Dat of OEM-revisiekits zouden ook een goede keuze zijn. U betaalt uiteindelijk iets meer, maar het is het zeker waard. De goede oude zin “je krijgt waar je voor betaalt” is hier echt van toepassing.

Dus dat is wat u kunt verwachten bij het gebruik van aftermarket versus goedkope Chinese versus OEM. De juiste carburateur kan het verschil maken. En voor degenen onder u die het geluk hebben gehad om een ​​aftermarket of goedkope Chinese carburateur te laten werken. Nou, hulde, ik applaudisseer u. U bent een van de minderheid die het heeft kunnen laten werken. ✌🏼
AJL spreekt de waarheid. Hij en ik hebben tientallen, misschien wel honderden vragen beantwoord over namaak- en vervangende carburateurs. Veel leden zijn op zoek naar een gemakkelijke uitweg. Om vele redenen voelen ze zich gedwongen om een ​​aftermarket-carburateur te kopen. Ofwel hebben ze een ATV gekocht zonder carburateur en kunnen ze de OE-eenheid niet vinden, de OE is “te duur” of de OE is niet beschikbaar. Hetzelfde geldt voor iemand wiens carburateur een volledige reiniging en revisie nodig heeft. Mensen denken gewoon dat het gemakkelijker is om met een nieuwe carburateur te beginnen in plaats van een goede revisie uit te voeren.

Onthoud dit... NIETS goedkoops zal zo goed werken als uw fabrieks-carburateur. Sommige mensen twisten hierover en hebben af ​​en toe gelijk als ze een al defecte OE-carburateur vervangen door een namaak. Ze vergelijken de namaak met de OE die slecht functioneerde vanwege problemen. Het is een kwestie van graden. OE-eenheden werken beter.

Als je de mechanica wilt begrijpen van waarom een ​​fabrieks-/OE-eenheid beter werkt, lees dan verder.

Carburateurs zijn precisie-apparaten. Ze zijn ontworpen en gebouwd volgens hoge normen en hebben nauwe toleranties. De doorgangen zijn klein en vereisen die normen. Deze behoefte wordt heel duidelijk als je de omgeving van een ATV in overweging neemt.

We stellen onze machines bloot aan thermische veranderingen, hoogte, barometrische variaties en veranderingen in toerental, samen met snelle bewegingen, onstabiele en schuine werking, hard remmen, hobbels en bochten. Vergeet milieuoverwegingen zoals stof, mist, regen en sneeuw niet. Bedenk dat dezelfde carburateur op dezelfde machine kan werken op zeeniveau toen deze hier werd verkocht waar ik in NY woon en een ander lid kan rijden op meer dan 10.000 voet hoogte. Jaren geleden werden carburateurauto's verkocht met rekening gehouden met hoogte. Nu houdt uw ECU met het gebruik van brandstofinjectie rekening met deze dynamiek en compenseert deze. Carburateurs werden decennia geleden dinosaurussen op auto's en vrachtwagens. Kleine motoren gebruiken ze nog steeds en de vervangingsfilosofie blijft bestaan. Ga naar OE.

Naast de bovengenoemde overwegingen is er de vraag hoe en waar een namaakcarburateur wordt gebouwd. De meerderheid van de goedkope aftermarket-carburateurs wordt gebouwd door dezelfde mensen wiens merchandise de schappen van retailers zoals de Dollar Stores en Walmart overspoelt. Dus, trek die ui even terug... Dezelfde werknemer die uw namaakcarburateur bouwde, bouwde de slippers die uit elkaar vielen toen het kind van uw buren de straat afrende en zijn knie schaafde. Wat geografische locaties betreft, zijn China, Taiwan en Hong Kong de massaproducenten van namaak-eenheden. Ze zijn meesters in reverse engineering, goedkope arbeid, lage kwaliteit en hoge defectpercentages. Mijn gecombineerde carrières van de afgelopen decennia hebben me een heel uniek perspectief op dit onderwerp gegeven. Ik heb tientallen jaren in de auto-industrie gewerkt en ben momenteel manager van een kwaliteitsafdeling in een ISO 9000- en IPC-A-610-omgeving. Kortom, wij zijn de mensen die de hele dag onder microscopen kijken en testapparatuur bedienen om de toestroom van merchandise uit het buitenland te inspecteren. Geloof me, je zou huiveren.

Als je niet wilt geloven wat AJL719 of ik zeggen, moedigen we je aan om je oude carburateur te bewaren wanneer je op de knop “Nu kopen” op de namaak drukt. Stop hem gewoon in een doos en schrijf er “bewaren, niet weggooien” op. Als je een van de 10% bent die beperkt succes heeft met je namaakcarburateur, zet dan je oude op EBay en verkoop hem aan iemand die slimmer is dan jij en de behoefte aan OE-kwaliteit begrijpt.

#3 ·
Ik ben het er helemaal mee eens. Ik heb onlangs een 97' 300 gekocht voor $300. De man had een Chinese carburateur ingebouwd. Kon hem niet aan de praat krijgen. Dacht dat het "timing" was. Het eerste wat ik deed was een beetje startvloeistof spuiten en aan het touwtje trekken. Brulde tot leven. Ik was teleurgesteld omdat hij de oude carburateur had gesloopt en er een paar onderdelen misten. Bleek dat het probleem het membraan op de brandstoftank-petcock was. Ik zette hem op PRI en hij begon te stromen. Moest de gaskabelbevestiging op de carburateur een beetje uitboren en de vacuümslang op de petcock afdichten. Mensen raken in de war omdat de Chinese carburateurs maar één vacuümpoort hebben. De carburateur afgesteld en hij loopt geweldig. Ik voel me gelukkig.

#5 ·
Ik waardeer de info. Ik heb 50/50 witte azijn en water gebruikt als reinigingsoplossing. Ik gebruik een glazen kom om de carburateur in te doen en bedek deze royaal met oplossing. Ik zet hem in de magnetron en laat hem op hoog staan en kook de carburateur 10 minuten. Zolang de carburateur volledig bedekt is, zul je geen problemen hebben en komt de carburateur volledig schoon uit. Ik denk dat dit een backwoods ultrasone reiniger zou worden genoemd. Het is goed om te weten over de glanzende carburateurkits. Dat kan een onderhoudsproject in de nabije toekomst zijn. Soms draait mijn motor als een kampioen stationair en andere keren valt hij uit na een korte stationairloop.

#6 ·
Helaas kunnen niet alle OEM-carburateurs gereviseerd worden. Ik heb een goed uitziende Suzuki ATV uit 1990 gekocht, maar iemand is al voor mij in de carburateur geweest en de hoofdsproeier draait gewoon in de buis. Ik zal de buis moeten afsnijden en verwijderen om de sproeier eruit te halen en dat zal de carburateur volledig verpesten. Er zit ook een scheur in het membraan en hoewel er aftermarket membranen beschikbaar zijn, passen ze vaak niet goed. Suzuki wil bijna $200 voor hun membraan/schuif-combinatie, wat diefstal is. Het kopen van een gebruikte carburateur van eBay of iets dergelijks is een gok en de meeste carburateurs zullen meer dan $150 kosten voor een complete uitbouw die wel of niet werkt. Als je maar $500 aan de ATV uitgeeft, is dat veel geld voor een carburateur die gereviseerd moet worden. Ik wou dat er een kwalitatief betere oplossing van derden beschikbaar was. Ik heb net een goedkope Chinese namaak carburateur gekocht en vervolgens de juiste maat Mikuni sproeiers om hem te passen (hij was afgesteld voor een 500 cc Suzuki), en hoop dat ik hem goed kan afstellen. Ik heb de choke-fitting en de gasklep-fitting al een beetje uitgeboord om de gaskabel correct te laten passen.

#7 ·
Unfortunately, not all OEM carbs are able to be rebuilt. I bought a good looking 1990 suzuki ATV but someone has been in the carb before me and the main jet just spins in the tube. I will have to cut the tube and remove it to get the jet out and that will completely ruin the carb. There's also a tear in the diaphragm and while there are aftermarket diaphragms available, they often don't fit right. Suzuki wants close to $200 for their diaphragm/slide combo which is highway robbery. Buying a used carb off ebay or somewhere similar is a crap shoot and most carbs are going to be north of $150 for a complete take off that may or may not work. When you are only spending $500 on the ATV, that's a lot of cash for a carb that will need rebuilt. I wish there was a higher quality 3rd party solution available. I just bought a cheap chinese knockoff carb and then the correct size mikuni jets to fit it (it was jetted for a 500 cc suzuki), and hope I can get it dialed in correctly. I already drilled out the choke fitting a bit and the throttle boss fitting to allow for the throttle cable to seat correctly.
Succes ermee. Sommige leden melden succes. Anderen hebben ondergewicht deurvastzetters als ze het niet goed aan de praat kunnen krijgen. Laat ons weten hoe het voor u werkt

#9 ·
Ik ga dit weekend weer aan deze quad werken. Heb je tips of advies over hoe ik de hoofdsproeier eruit kan halen als hij alleen maar in de buis draait? Ik zou de emulsiebuis eruit willen halen om hem volledig schoon te maken, maar ik denk dat ik de witte plastic buis waarin de hoofdsproeier en de emulsiebuis zitten, zal moeten vernietigen. Is die witte buis vervangbaar? Net als jij wil ik graag met de originele carburateur blijven werken en heb de Chinese nog niet geprobeerd.
Welke carburateur is het? Sommige hebben spiebanen, sommige worden door wrijving vastgehouden.

#10 ·
Welke carburateur is het? Sommige hebben sleutelgaten, sommige worden met wrijving vastgehouden.
Dit komt van een 1990 SUZUKI LT-F250T CARBURETOR MODEL L
1990 Suzuki LT-F250T Carburateur (Model L/M/N/P/R/S/T) | Babbitts Suzuki Parts House

Ik wil graag onderdelen 6, 16 en 17 eruit halen, maar dat lukt niet omdat de hoofdsproeier gewoon in de plastic buis draait. Ik heb een onregelmatig stationair toerental dat niet te wijten is aan luchtlekkage rond de carburateur, maar zonder dat ik die onderdelen fysiek kan verwijderen, vraag ik me af of sommige van de gaten in de emulsiebuis of de sproeiernaald, zoals ze het noemen, onderdeel 6, verstopt zitten en de brandstof/lucht niet correct verstuiven. Met een ultrasone reiniger heb ik de carburateur geweekt en geweekt en gereinigd en geweekt en ervoor gezorgd dat de stationairsproeier schoon en vrij is, maar het stationair toerental is nog steeds onregelmatig.